פיג'מות, בולבולים וקסמים אחרים

הצירוף של שירי ע. הלל והביצועים של תזמורת הבמה הישראלית הוא כזה שקשה מאוד לעמוד בפניו. בקונצרט חדש ומרגש מוגשים שירים כמו "שני עננים", "ככה סתם" ו"ילדה מה שמך" לילדים שרובם לא שמעו אותם מעולם, ועדיין התאהבו בהם משמיעה ראשונה. ביקורת חיובית במאה אחוז.

"הזמן עובר ככה
והאדמה נחה.
אז מה? אז מה?
אז ככה".

ע. הלל, כלומר הלל עומר, הוא משורר הילדים העברי האהוב עלי. יותר מבני ובנות דורו והקודמים לו, שרבים מהם מוכרים יותר ממנו והיצירה שלהם נחשבת לבעלת ערך אמנותי רב יותר, והרבה יותר מבני הדורות שאחריו, גם הטובים שבהם. מההיבט ההיסטורי, ע. הלל הוא אולי המשורר הישראלי הראשון לילדים. להבדיל ממשוררים עבריים, שרבים מהם קדמו לו כמובן, הלל עומר הוא יליד ישראל ומשהו בשירים ובסיפורים שכתב משקף את ההוויה נטולת הקדרות שבחייהם של ילדים שנולדו וגדלו תחת השמש הישראלית, ודאי שלעומת בני גילם בארצות אחרות (עומר נולד ב-1926 ואת שיריו הראשונים לילדים פרסם ב-1944, שנה קשה במיוחד לילדים יהודים בארצות אחרות). השירים והסיפורים שכתב לילדים מלאים בעליצות ונטולים לגמרי עצב קיומי. העיסוק שלו בנונסנס ("בבוקר שאלתי את העטלף/ נכון שאתה ציפור?/שטויות אני ציפור/ העטלף אמר") שכמעט לא היו לו שותפים בקרב כותבים אחרים לילדים בישראל בדורו שימש השראה, שלא לומר מקור לחיקוי, לכותבים שבאו אחריו.
וכמו שעומר הוא משורר הילדים האהוב עלי, תזמורת הבמה הישראלית היא ההרכב החביב עלינו. המופעים שלה לילדים שכוללים תמיד ביצועים תזמורתיים, חלקם ליצירות מודרניות ואחרים ליצירות קלאסיות, הם מופת של טעם טוב, נגישות ואיכות. כבר כמה שנים שהתזמורת מופיעה בקביעות במוזיאון תל אביב בסדרת מופעים לילדים שלא מפסיקה לחדש, בפני אולמות מלאים בקהל אוהב.
הצירוף בין השירים של ע. הלל והביצוע של תזמורת הבמה הישראלית הוא צירוף שקשה לו מאוד להיכשל. בקונצרט "מי יודע מדוע ולמה לובשת הזברה פיג'מה – סימפוניה לע. הלל", מוגשים השירים של ע. הלל לקהל על ידי התזמורת, המנצחת סיון אלבו בן חור והבימאית והשחקנית עינת אזולאי, שמגישה את השירים ואת קטעי הקישור, וכל אחד מהם ממלא את תפקידו בצורה ששובה את לב הקהל, מבני שלוש ועד בני שישים.
יש קסם מיוחד שהורים מתקשים לעמוד בו בעריכת היכרות בין הילדים לבין השירים של ילדותך (בעיקר האיכותיים ביניהם, ואף מילה על שירי פסטיבל הילדים, כולל שירי הערצה מגוחכים לדמויות מהטלוויזיה וכן הלאה). הקסם רק מתעצם, עם שמץ של כאב לב, כשמגלים שבניגוד לקלאסיקות ישראליות אחרות שהילדים שרים בתורם בדיוק כמו שהוריהם עשו בגילם, הרבה מהשירים בקונצרט הנפלא הזה לא היו מוכרים כלל לילדים – ואז, דווקא בשל כך הקסם מתעצם עוד יותר למראה הילדים שנכבשים ומתאהבים מהאזנה ראשונה בשירים האלה, שאף על פי שנכתבו במיוחד לילדים הם כתובים בשפה עשירה, בידי משורר שהאהבה וההיקסמות שלו מהשפה העברית ניכרים כל מילה שכתב, ולמרבה המזל לא נעשה שום ניסיון חסר טעם "להתאים אותם", כלומר לפשט אותם, לטובת הילדים של היום.

זברה וחברים אחרים

זברה וחברים אחרים


בן השלוש וחצי שאיתי זיהה כמובן את "מי יודע מדוע ולמה לובשת הזברה פיג'מה", כמו כל הילדים בקהל, וכמו חלק ניכר מהם זיהה את "יוסי ילד שלי מוצלח", אבל לא הכיר בכלל את "שתי אווזות", "מזל שאני אני" ואת "בולבול למה ככה", שגרם לו מידה לא מבוטלת של מבוכה שאותה הסווה בניסיונות להתבדח, כי לא הבין מה לשיר על בולבול (צר לי לומר שזאת הייתה לו הפעם הראשונה לגלות שבולבול הוא שם של ציפור) ולמעמד מכובד כמו קונצרט.
יצאנו מההופעה הנהדרת הזאת ובלבנו שתי החלטות: הראשונה, להקפיד ללכת לכל הופעה של תזמורת הבמה הישראלית שתזדמן לנו. השנייה והחשובה יותר היא לחפש ברשת ספר שירים על ע. הלל או לפחות לגנוב מסבתא את שלה, ולהעמיק את ההיכרות הדלה של הילדים עם היצירה השמחה, הקלילה והחכמה של המשורר האהוב הזה.
85 ש"ח לכרטיס
לאתר התזמורת

מודעות פרסומת

3 מחשבות על “פיג'מות, בולבולים וקסמים אחרים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s