מפלצות בחשכה

מחברת "צל ועצם", ספר ראשון בטרילוגיית פנטזיה למבוגרים צעירים שרואה עכשיו אור בעברית, מצליחה להעביר גם רגעי קריאה קלילה ומהנה וגם עולם קודר ואכזרי, הוכחה לאיכותה ככותבת. סיפורה של אלינה יספק לקוראים, גם בוגרים צעירים וגם מבוגרים, כמה שעות של הנאה ואולי גם קצת משמעות חברתית.

"צל ועצם", הראשון מתוך טרילוגיית הגרישה של לי ברדוגו, הוא לא ספר מושלם. במובנים רבים הוא ספר שהונדס היטב כדי להיות בדיוק מה שהולך עכשיו אצל הנוער. קומץ של יתומה עם עבר קשה אבל לא יותר מדי, קצת מסתורין, עלייה מאשפתות למעמד גבוה, סיפור אהבה אחד וגם התלבטות אחת בין מה שנכון למה שכדאי.
אבל גם אם אפשר בניתוח קר למצוא כל נקודת חולשה בספר ולנסח כתב תביעה משכנע נגדו, נכנס כאן לפעולה הגורם המסתורי והחמקמק שהופך ספר מוצלח ליותר מסך מרכיביו. הקסם הזה, שיכול להפוך סיפור לא מאוד יוצא דופן לספר שנקרא בכמה שעות רצופות ונלהבות, פוזר בנדיבות מעל ספרה של ברדוגו והפך אותו למעדן בקנה מידה בינוני.
צל ועצם מוגדר כספר המיועד ל"בוגרים צעירים" (young adults), הגדרה שההבדל בינה ובין ספרי נוער היא שאצל הבוגרים הצעירים מותר ואף רצוי לעשות סקס ולדבר עליו, והוא סיפורם של אלינה ומאל, יתומים ופליטי מלחמה שגדלו באחוזתו של דוכס בכפר, ואחרי שבגרו, הם מתגייסים לצבא. לא שיש להם ברירה – ברַבקה, הארץ שהם חיים בה, לפשוטי העם כמעט אין אפשרויות אחרות. הם משאב כמו כל משאב, ופעם אחרי פעם משליכים אותם לשדות הקרב בארץ הנתונה במלחמה או גרוע יותר – שולחים אותם לחצות את קפל הצל, אזור של חשכה מוחלטת שמבתר את רבקה לשניים והחוצים אותו משלמים מחיר נורא בחיי אדם, כי כל חצייה כזאת מהווה התגרות במפלצות המחרידות שממלאות את המקום.

מותר לעשות סקס. צל ועצם

מותר לעשות סקס. צל ועצם


אלינה, המאוהבת בסתר במאל, רואה בעיניים כלות איך הוא מפלרטט בהצלחה עם כל הנשים מסביב, אפילו עם נשות הגרישה – מעמד בעל זכויות יתר של אנשים שנולדו עם כוחות לנצל את יסודות הטבע, בדרך שפשוטי העם מכנים כישוף ואילו האופל, מנהיגם של אנשי הגרישה, אדם כריזמטי ורב עוצמה, טוען שהוא מדע. כשאלינה ומאל נשלחים עם היחידות שלהם לחצות את קפל הצל בדרכם לצד האחר, קורה משהו חריג, שמשנה לתמיד את חייהם.
"צל ועצם", כמו שסיפרה לי המחברת שלו, לי ברדוגו בראיון שנערך לפני שבועיים, הוא פנטזיה אפית. אבל בניגוד לפנטזיה אפית מוכרת, ברדוגו רצתה שהספר יהיה נגיש גם לאלה שאינם קוראי פנטזיה מיומנים. בין השאר, היא בחרה – בחירה מושכלת ומתוכננת מאוד, כמו כל בחירה בספר – להציג את הסיפור שלה בשלושה ספרים באורך בינוני (אורכו של "צל ועצם" בעברית הוא כ-300 עמודים), מתוך הבנה שקוראים טריים בז'אנר יהססו לצלול לתוך ספר באורך 800 עמודים אם כי היא עצמה, כך הדגישה בחלק הראיון שלא פורסם משיקולי מקום, אוהבת מאוד ספרים כאלה.
אז מה טוב ב"צל ועצם"? ובכן, הוא מספר, לפחות חלקית, את סיפורם של אלה שנזרקים אל גלגלי המכונה. את סיפורם של המנוצלים, המדוכאים, המופלים לרעה. לצד התיאורים של חיי המותרות של הגרישה בחצר המלך, לשם אלינה מגיעה אחרי שחציית קפל הצל חושפת צדדים לא מוכרים בה, יש לא מעט התייחסות לעובדה שהם, כמו כל אדם אחר בעולם הזה פרט ליחידי סגולה, משמשים אך ורק לסיפוק רצונו של המלך, שהוא קריקטורה של מלך חסר כישורים.
מעבר לזה, בחלקים מסוימים, הספר הזה הוא כיף אמיתי. כיף, אם כי כיף שטחי, לקרוא על תהליך המייקאובר שעוברת אלינה אצל הגרישה, מה שהופך אותה ליפה בהרבה (גם אתם מתים על הקטע הזה, שמופיע בכל ספר נוער מאז משחקי הרעב? טוב, כנראה זו הסיבה שהוא מופיע בכל מקום. גם הכותבים מתים עליו). כיף לקרוא על האימונים בשליטה בכוח הטבע שמעניק לגרישה את כוחותיהם. כיף לקרוא על התככים ועל המרדפים והרבה פחות כיף (אבל נוגע ללב ומרתק) לקרוא את החלקים הקודרים יותר שמספרים על עולם שרוב תושביו נטולי תקווה ונטולי מוצא מהחיים המוגבלים והעצובים כל כך שנכפו עליהם. העובדה שלי ברדוגו הצליחה להעביר בו זמנית את שני הקצוות האלה מראה את המנעד הרחב שלה ככותבת, ומעוררת תקוות גדולות לגבי עתיד הסדרה, וכל דבר אחר שברדוגו תחליט לכתוב בהמשך. ורק כהפגנת כוח ותו לא, היא משלבת בסוף הספר קטע בסגנון אחר לגמרי, כמעט לירי, שמצליח לסחוט מעולה את בלוטת הרגש של הקוראים.
התרגום, אגב, טוב ועשיר, אם כי לא נטול חריקות קטנות. לדוגמה, אנשים רוכנים החוצה מחלונות, ולא "נשענים" מהם. אבל הפגמים הקטנים האלה זניחים, ולא מצליחים להעיב על חוויית קריאה מצוינת.
וזה הראיון שערכתי עם ברדוגו, והתפרסם בטיים אאוט תל אביב
לאתר של לי ברדוגו
"צל ועצם", לי ברדוגו. מאנגלית: נעה שביט. הוצאת אריה ניר.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s