הקטרים באים

ג'ים ונהג הקטר, הצגה המבוססת מצד אחד על ספרו של מיכאל אנדה (מחבר "הסיפור שאינו נגמר" ו"מומו") ומצד שני על תורת האנתרופוסופיה, נראתה לרגע מדאיג אחד כבחירה הורית לא נכונה לבילוי אחר צהריים. למרבה המזל הסוף היה טוב, וכך גם האמצע. המלצה על הצגה צבעונית ורכה, ובסופה גם שיר אחד מקסים.

ההצגה "ג'ים ונהג הקטר" של התיאטרון האנתרופוסופי "מילה" קיבלה אצלנו שתי נקודות זכות משמעותיות עוד לפני שנכנסנו אליה, משני טעמים נכבדים. ראשית, היא מבוססת על ספרו של מיכאל אנדה הנושא את השם הזה (ויצא השנה בהוצאה חוזרת ומשמחת במסגרת סדרת מרגנית של הוצאת זמורה ביתן), ושנית, נחשפנו אליה במסגרת סדרת המופעים המשובחת לילדים במוזיאון תל אביב, שלרוב מפגישה אותנו עם פנינים תיאטרליות ומוזיקליות מקסימות.
להצגה הקדים מנהל התיאטרון הסבר קצר להורים (בעיקר) על מהות התיאטרון והייחוד שלו כתיאטרון אנתרופוסופי, שמתוך רצונו להשאיר הרבה מקום להתפתחות הדמיון מעדיף להשתמש בתפאורה מינימליסטית, עוסק הרבה בשימוש בקול ועוד עקרונות שלא בהכרח הובנו בהקדמה הקצרה הזאת. לצדה, הוא הוסיף שחלקה האחרון של ההצגה עלול להיות קצת מפחיד ועודד הורים לילדים קטנים להוציא את ילדיהם אם ירגישו שהצפייה מבהילה מדי עבורם.
מצוידים בהמלצות האלה התיישבנו לצפות בהצגה, כשבלבנו, לא נכחיש, מכרסמת סקפטיות מסוימת שלא הייתה שם לפני דברי הפתיחה, חומר למחשבה עבור חובבי הפרקטיקה הזאת. בן השבע וחצי המתוחכם ישב בשלווה למודת הצגות וחיכה להתפתחויות ואילו אחיו בן הכמעט ארבע קיפץ בהתלהבות במושב ותהה למה אין פופקורן. כל התנאים, אם כך, היו בשלים לקטסטרופה.
שלא הגיעה.
"ג'ים ונהג הקטר" היא הצגה חמודה, מצחיקה לפרקים ונעימה מאוד לצפייה, גם מבחינת העלילה והמשחק וגם מבחינת הצבעוניות הרכה והלא צעקנית שלה. היא מספרת את סיפורה של ארץ נוחיה הזעירה שלה מלך, שני נתינים ונהג קטר אחד, וכל אלה זוכים יום אחד לתוספת משמחת, כשהדוור מביא חבילה שיעדה לא ברור ובה תינוק שחור שמאומץ מיד ובאהבה על ידי כל התושבים. התינוק הזה נקרא ג'ים, וכשהוא גדל והופך לנער, מכל תושבי האי הוא מתיידד במיוחד עם נהג הקטר לוקאס. יום אחד הוא מגלה שבקרוב יצטרך חברו לעזוב את נוחיה ואיתו קטורה, הקטרית האהובה עליו, וכל זה מפני שהגעתו של ג'ים אל האי שינתה את מאזן התושבים/נדל"ן שבו, עד כדי כך שאם קטורה ולוקאס לא יעזו את האי, לא יהיה מקום לג'ים להקים לעצמו בית כשיגדל.

צבעונית ומשמחת. "ג'ים ונהג הקטר"

צבעונית ומשמחת. "ג'ים ונהג הקטר"


ג'ים הנאמן מחליט לעזוב את האי עם חברו, והשניים יוצאים להרפתקה שמובילה אותם (באמצעות קטורה הקטרית, שהופכת בקלות מפתיעה לספינת קיטור קטנה לעת מצוא) לסין, שם הם מתיידדים עם תינוק מוכשר במיוחד, מגלים כמה עובדות על שונות תרבותית ומציעים את עזרתם לקיסר שבור הלב שבתו נחטפה.
לכל אורך החלקים האלה ישבו המתוחכם והפעוט ברוב קשב והגיבו לכול – בדיחות, התחכמויות, רגעים מרגשים ומשמחים – בדיוק כמו שכל מחזאי ובמאי היה חולם שיגיבו ליצירה שלו. ההצגה סחפה אותם איתה והם היו מלאי מתח וסקרנים לדעת מה עומד לקרות לג'ים וללוקאס, האם תימצא בת הקיסר ואיך יצליחו השניים להתגנב לעיר הדרקונים המפחידה.
ואז הגיעה ההפסקה, שנקבעה משום מה אחרי שעה ורבע של הצגה, ולפני רבע שעה אחרונה, ושברה מעט את המתח החיובי שנוצר בהצגה מוצלחת. כשחזרנו מההפסקה כבר הראו השניים, ולא רק הם, עייפות קלה אם כי סירבו בתוקף לעזוב לפני שיגלו מה הסוף. החלק המפחיד שממנו הוזהרנו אכן הגיע, אבל לפחות לפי תגובותיהם של הבכור (שלא הניד עפעף) והצעיר (ששאל בעניין, בזמן שהדרקון קיבל מכה בראש "הוא מת עכשיו?" והתשובה, אגב, היא שלילית), לא מדובר במשהו שילד עם מידת חסינות ממוצעת שמעולם לא הניחו לו להיחשף לחדשות לא מסוגל לשאת. הסוף הטוב התקבל אצלם בשמחה גלויה שהעידה על הקסם שהילכו עליהם הדמויות הסימפטיות בהצגה, אם כי הושמעה דרישה חד משמעית לגלות, ובמהרה, את סוד מוצאו של ג'ים – שאלה שלא באה על פתרונה בהצגה (וגם לא בספר).

להפתעתנו גילינו כשיצאנו מרוצים בחלקנו מההצגה החביבה הזאת שאת החסות להצגה נתנה חברת הטיפוח וולדה שבמוצרים המוצלחים שלה השתמשנו הרבה כשצמד ילדי הרעם היו תינוקות, וכל זה מפני שמייסד החברה רודולף שטיינר היה גם הוגה התורה האנתרופוסופית. אבל זה כבר סיפור אחר ויסופר בפעם אחרת.

לגילאי חמש ומעלה.
ההצגה הבאה של "ג'ים ונהג הקטר" במוזיאון תל אביב: 14/6/2014. 65 ש"ח

ולסיום שיר שכמעט אין לו קשר לנושא, אבל אני אוהבת כל-כך.

לאתר תיאטרון המילה
ללוח המופעים במוזיאון תל אביב

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s